ASPECTES DE L´ESCENOGRAFIA
Escenografia: 1. Art i técnica de muntar l´escena teatral. 2. Conjunt d´elements que s´afegeixen a un espai teatral per reproduir un ambient o crear un clima. Treballarem en un espai escènic imaginari basat en l´espai “a la italiana” (per ser possiblement el més comú) que sigui adaptable a tots els elements de la nostra escenografia, agrupant-los o transformant-los atenent a les diferents dimensions.Un recurs pedagògic molt fàcil de fer i molt efectista és el disseny d´un teatrí (pàgs 73-78 Guía Didàctica) Aquest es pot fer amb una simple capsa de sabates i adaptant els elements a escala podem reproduir les diferents escenografies. Treballant amb el teatrí ens estalviarem errors ja que abans de construir el decorat a la mida real es podran comprovar i modificar. També es poden resoldre problemes relacionats amb el moviment dels decorats, els espais oberts que queden en l´escenari i com cobrir-los. Alhora que pot servir per situar als personatges i estudiar els seus moviments. Durant molt de temps i sobretot en reperesentacions teatrals el teló de fons pintat era el recurs més utilitzat. Tot i que es representaven perspectives, no deixava de tenir un aire de pla que quedava com molt irreal. També em de dir que dóna a l´obra un efecte molt desfasat actualment.
Aquí es pretén treballar conceptes de volum i d´art visual (amb projeccions de diapositives) que s´acosten més a la realitat del nostre alumnat. Estem a l´era tecnològica i hem d´introduir aparells i imatges que els nostres alumnes vegin com a propers i no allunyats de la seva realitat. Al mateix temps que solucionem problemes d´adaptabilitat a les dimensions de l´espai a on es representarà l´obra i a l´adaptabilitat de cada centre, ja que com tots sabem les realitats de l´alumnat de cada centre són diferents en cada zona. Es poden utilitzar les projeccions com a recurs però cada centre pot projectar les imatges que cregui convenient, tenint en compte la cultura visual de cada tipologia d´alumnat.
El disseny escenogràfic està molt relacionat amb el disseny espacial, un aspecte moltes vegades oblidat en els nostres ensenyaments i tant relacionats amb la geometria descriptiva o el volum de l´àrea d´Educació visual i plàstica.
Per tant, aquí intentarem treballar conceptes com ara textures, colors, volums, plans i moviment i no pas tots els estris específics de l´espai escènic més adequat a una posada en escena professional i no de caire escolar com és aquesta. De vegades, però, farem servir algun d´aquests elements a la nostra disposició. Chejov deia que si l´escenògraf col·locava un rifle a l´escenari, aquest havia de retronar abans de baixar l´últim teló, això vol dir que tot allò que dissenyem per la nostra escenografia haurà de tenir una raó de ser. Construir un marc dacció amb elements plenament funcionals a nivell de signes amb significació. No es tracta de carregar l´escenari, sinó que els elements que disposem en ell recordin d´una manera plena el país i
l´ambient representat. I no hem d´oblidar tampoc les mancances a nivell d´infraestrcutures, econòmiques i de creixement cognitiu dels diferents nivells dels nostres alumnes.
CONSELLS ÚTILS per a la realització d´una escenografia: